Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego?

Kontrolerzy ruchu lotniczego są niezwykle odpowiedzialnymi osobami, których praca jak sama nazwa wskazuje polega na kontrolowaniu samolotów używając wyspecjalizowanych urządzeń jak na przykład radary. Dzięki kontrolerowi ruchu lotniczego wszystkie samochody harmonijnie przylatują i odlatują na lotnisko, ale również mają zagwarantowaną swobodę w przestrzeni powietrznej. Ile zarabia kontroler ruchu lotniczego i jakie dokładnie ma zadania?

Polska agencja żeglugi powietrznej – zarobki 

Nazwą stowarzyszenia, które zajmuje się kierowaniem ruchu w przestrzeni jest Polska agencja żeglugi powietrznej. Zarobki na tym stanowisku są bardzo wysokie ze względu na powagę pełnionej funkcji i odpowiedzialność. Przed odpowiedzią na pytanie – Ile zarabia kontroler lotów warto poznać jego dokładne obowiązki.

Istnieją ekstremalne sytuacje, w których kontroler ruchu lotniczego musi w tym samym momencie „obsłużyć” kilka samolotów. W słowie obsłużyć rozumie się przygotowanie ich do wystartowania/lądowania w odpowiedniej kolejności.

Mimo wszystko w pracy kontrolera ruchu powietrznego często dochodzi do sytuacji, w których musi traktować priorytetować pewne samoloty (jak samoloty wojskowe) bądź zwracać szczególną uwagę na zmieniające się warunki atmosferyczne. Czasem w powietrzu zdarzają się usterki czy wypadki, w których samolot musi nagle lądować awaryjnie. W takim momencie również musi reagować szybko i trzeźwo zmieniając rozkład innych samolotów umożliwiając lądowanie samolotu uszkodzonego.

W wyniku tego podzielność uwagi, trzeźwe i szybkie myślenie oraz odporność na stres to warunki bezapelacyjnie niezbędne w pracy kontrolera ruchu lotniczego. Zarobki mimo wszystko są za tak odpowiedzialną pracę dość adekwatne dla każdego kontrolera ruchu lotniczego. Zarobki przedstawiają się zdecydowanie powyżej średniej krajowej.

ruch lotniczy

Technik lotniskowych służb operacyjnych – zarobki

Inna nazwa kontrolera lotów to technik lotniskowych służb operacyjnych. Zarobki na początku drogi szkolenia (która wynosi około 2 lat) wynoszą około 10-11 tysięcy złotych (brutto) na miesiąc pracy. Okres wstępny podczas szkolenia wynosi 6 miesięcy. Jak widać już na samym początku swojej drogi zawodowej pensja jest bardzo atrakcyjne.

W kolejnym kroku po otrzymaniu specjalnej licencji (S-ATCL) płaca jest modyfikowana. Technik lotniskowych służb operacyjnych na tak zwanych praktykach, które trwają niespełna rok zarabia nawet do 17 tysięcy brutto miesięcznie! Wynika z tego, że w dość krótkim czasie progresja pensji jest bardzo widoczna i satysfakcjonująca. Następnie czeka go egzamin…

Technik lotniskowych służb operacyjnych – zarobki po egzaminie

Egzamin końcowy zwany jest egzaminem ATCL. Nie ma co się oszukiwać – wszystkie szczeble bardzo trudno przejść i na swojej drodze trzeba być lepszym od znacznej większości konkurentów, którzy odpadają w trakcie trwania szkoleń. Sam egzamin również nie jest formalnością, lecz trudnym, końcowym zwieńczeniem wieloletnich starań przeprowadzonych przez przyszłego członka polskiej agencji żeglugi powietrznej. Zarobki po zdaniu egzaminu mogą wynosić nawet 20 tysięcy złotych brutto po rozpoczęciu pierwszej pracy!

Ile zarabia kontroler lotów z doświadczeniem? 

Jak w większości zawodów wraz z pogłębianiem swojego doświadczenia zarobki mogą dalej i dalej iść w górę. 20 tysięcy złotych brutto miesięcznie to tylko początek.

Wraz z pracą kontroli ruchu powietrznego może wspinać się po drabince i obejmować coraz wyższe stanowiska ustępując swoją pozycję młodszym adeptom. Kontroler ruchu lotniczego to odpowiedzialne zajęcie, które jest godnie opłacane. Kierownik kontroli lotniskowej będzie zarabiał o 4 tysiące brutto więcej, kierownik kontroli zbliżania o 18 tysięcy brutto więcej, a kierownik całego obszaru nawet ponad 30 tysięcy złotych brutto więcej! Kwoty są tutaj ogromne, lecz za nimi idzie coraz większa odpowiedzialność. 

Charakterystyka pracy kontrolera lotów 

Kontroler lotów wykazuje najczęściej maksymalne skupienie przy ciągłej pracy (bez telefonów, rozpraszaczy czy nawet muzyki) przez około 2 godziny. Po tym czasie musi udać się na godzinną przerwę, w której jego mózg odpocznie od natłoku informacji. Dopiero po tej obowiązkowej przerwie znów może wrócić na dwugodzinną sesję. Takie wymogi są stosowane ze względu na to, że to właśnie kontroler lotów zapobiega największym wypadkom w świecie lotnictwa więc każda jego „szara komórka” musi pracować na najwyższych obrotach. 

Jakub Borowiecki

Fan ciężkiego brzmienia. Po godzinkach zakochany w DIY, modzie męskiej i boksie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wróć na górę