Zapewne jesteś na poczcie bądź dopiero co się wybierasz do niej i zastanawiasz się jak zaadresować list w prawidłowy sposób. Poniższy artykuł to swoisty poradnik, który krok po kroku pokaże jak to zrobić. Wraz z rozwojem i postępem technologicznym pisanie listów staje się coraz mniej popularną formą przesyłania informacji. W obecnych czasach tę funkcję zastępują skrzynki elektroniczne oraz media społecznościowe, które w podobny sposób wymagają uzupełnienia adresata ale o tym wyjaśnimy poniżej.
Wbrew temu, że wysyłanie listów zostało wyparte przez postęp technologiczny, to i tak czasami nie mamy wyjścia i jesteśmy zmuszeni wysłać list do pracodawcy albo do urzędu. Czasami również wysyłanie listu jest związane z tradycją i jest wręcz pożądane. Takim przykładem jest wysyłanie zaproszeń na wesele. Najczęściej listy wysyłają osoby w podeszłym wieku ponieważ nie były wstanie opanować świata Internetu.
Jak zaadresować list?
Gdyby cofnąć się wstecz i do czasów szkolnych, a dokładnie na języku polskim, często pojawiały się zadania związane z pisaniem listów czy to do znajomych czy do innych osób. Przeważnie nauczyciel w tym momencie kładł nacisk na to jak zaadresować list w prawidłowy sposób. Tak samo było w przypadku pisania listów za granicę na lekcjach obcojęzycznych (angielski oraz niemieckie) i pisaliśmy do wskazanej osoby list posługując się tym językiem.
Obecnie posiadając dostęp do Internetu, to zapewne takie ćwiczenia stają się rzadką rzeczą. Osobiście sami bardzo rzadko piszemy listy więc jest to logiczne, że zapominamy o tym jak zaadresować list. W takim razie przejdźmy do sedna wpisu i odpowiemy na pytanie jak zaadresować list? Poniżej zostało opisane krok po kroku jak prawidłowo zaadresować list do urzędu albo do danej osoby.
- Przede wszystkim na wstępie należy zwrócić uwagę, że list adresujemy na przedniej stronie, w miejscu w którym koperta jest ujednoliconą kartką.
- W prawym górnym rogu koperty umieszcza się znaczek pocztowy, który można kupić w placówce pocztowej. Ilość znaczków uzależniona jest od miejsca, do którego będziemy adresować list. Przeważnie na poczcie z naklejeniem znaczków pomoże nam pracownik poczty bądź poinstruuje nas jak to zrobić, dodatkowo dowiemy się czy wartość znaczka jest odpowiednia do cennika usług pocztowych.
- Z kolei po przeciwnej stronie, czyli w lewym górnym rogu koperty, umieszcza się prawidłowe dane osoby, która nadaje list. Dane te powinno zawrzeć się w trzech linijkach:
- Pierwsza linijka to miejsce, w którym powinno być Imię i nazwisko nadawcy.
- W drugiej linijce uzupełniamy adres zamieszkania.
- W trzeciej linijce podaje się kod pocztowy oraz miejscowość.
- Kolejnym krokiem jest zaadresowanie listu. Teraz powinno się uzupełnić dane adresata, które umieszczamy po prawej stronie pod znaczkiem.
- Pierwszy krok zależy od miejsca, do którego będziemy adresować list. Jeżeli list ma charakter formalny to należy umieścić zwrot grzecznościowy. W pierwszej linijce uzupełniamy Imię oraz nazwisko adresata.
- Analogicznie jak w przypadku uzupełniania danych nadawcy w kolejne linijce uzupełniamy adres na który ma trafić list. Pamiętaj o tym, że wpisywanie adresu powinno zacząć się od przedrostka „ul.”. Dodatkowo należy pamiętać o tym, że w pierwszej kolejności podaje się numer budynku pod który ma trafić list.
- W trzeciej linijce uzupełniamy miejscowość oraz kod pocztowy.
W taki właśnie sposób prawidłowo zaadresowany list można wysłać bez obaw, że się coś źle uzupełniło. Nie muszę chyba wspominać o tym, że podczas adresowania listu trzeba dokładnie i czytelnie wpisać dane ponieważ w innym przypadku tak źle zaadresowany list może zostać zwrócony albo co gorsza trafi pod nieodpowiedni adres. Ponadto jeżeli adresuje się list pod jeden adres ale do dwóch osób to zawsze w pierwszej kolejności wpisuje się kobietę.