Quad jest dobrą alternatywą, gdy chcemy odpocząć od samochodu i porwać się jeździe po różnych bezdrożach i wertepach. Niewielkie rozmiaru pojazdu w połączeniu z jego prędkością, wywołują u wielu osób bardzo pozytywne wrażenia. W wyniki tego stale rośnie liczba coraz to nowych użytkowników tych czterokołowców. W tekście podpowiemy więc jaki quad kupić na początek swojej przygody z nim.
Zobacz: Media Expert – opinie i recenzja
Jaki quad na początek?
Jaki quad kupić na początek dla kogoś nie obeznanego z nim? Zdecydowanie najpopularniejszą i najliczniej występującą na rynku opcją są quady rekreacyjne. To szeroka grupa czterokołowców, do której można zaliczyć quady dla dzieci, pojazdy jedno- oraz dwuosobowe oraz z napędem na dwa lub cztery koła. Quad na początek, jaki wybierzemy, nie może mieć za dużej pojemności silnika. Dlatego z reguły nie przekracza ona 200 cm3. Liczba ta nie pozwala nam na jakieś wielkie szaleństwa czy wojaże, ale w zupełności wystarczy na początek swojej styczności z tego rodzajem pojazdu. Rekreacyjny quad nie poradzi sobie w bardzo trudnym terenie, jednak da się dzięki niemu wyćwiczyć technikę jazdy i opanować najbardziej podstawowe manewry.
Co lepsze quad w automacie czy w manualu?
Jaki quad na początek najlepiej wybrać? W automacie czy w manualu? Odpowiedź może być tylko jedna – w automacie. Wynika to z prostego faktu, że opisywany pojazd przystosowany jest głównie do jazdy w bardziej wymagającym terenie. Ciągłe przekładanie skrzyni biegów w pojeździe najzwyczajniej w świecie byłoby problematyczne dla kierowcy, który nie mógłby w pełni oddać się czy to uwadze na drodze, czy to widokom otaczającej go przestrzeni.
Ponadto automatyczna skrzynia ma liczne zalety, o których warto wiedzieć, zastanawiając się, jaki quad na początek wybrać. Jest to przede wszystkim szybkość zmiany biegów (program samoistnie decyduje, kiedy zmienić bieg). Innym walorem jest płynność przełożenia biegów (nie ma szarpania, które mogłoby pojawić się chociażby przez niepoprawne użycie sprzęgła). Duże znaczenie ma też wygoda – nie trzeba tracić czasu na sterowanie drążkiem i sprzęgłem – wciskamy gaz i quad jedzie. Ostatnią rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę, jest możliwość zmiany trybów (sport, eco, normal).

Bardzo często automaty cechują się dużą trwałością (choć i tak finalnie zależy to najbardziej od sposobu naszej jazdy). Minusem jest to, że gdy coś padnie to koszta mogą być naprawdę wysokie. Warto nadmienić, że quad z automatyczną skrzynią biegów będzie cechował się nieco większym zużyciem paliwa, aniżeli jego manualny odpowiednik. Jednak nie są to jakieś znaczące różnice.
Jaki quad jest najmniej awaryjny?
Wiemy już jaki quad na początek wybrać. A jaki typ maszyny jest najmniej awaryjny. Dobrych modeli jest wiele. Ja postanowiłem wybrać hondę TRX 500 foreman. Jest to pojazd, który porusza się bardzo przyjemnie w terenie. Cechuje się dobrym wyważeniem, nie trzęsie się, w zakręty wchodzi z dużą lekkością i łatwością. Zawieszenie fantastycznie radzi sobie z najróżniejszymi nierównościami terenu oraz gwarantuje duży komfort jazdy. Walorem pojazdu są też zamontowane w nim hamulce, które są skuteczne i znakomicie dozowane. Dzięki temu czujemy się pewniej, gdy jeździmy przez strome zjazdy, trawersy, czy też podjazdy. Oprócz wyżej wymienionych cech, czterokołowiec cechuje się też bardzo małą awaryjność, co również stanowi bardzo duży atut. Dlatego jeśli zastanawiamy się, jaki quad na początek, to po zapoznaniu się z opisem hondy TRX 500 foreman nie powinniśmy już mieć wątpliwości.
Zobacz: Jaki klub w Ekstraklasie jest najbardziej niedoceniany?
Jakich quadów unikać na początek?
Wiemy już jaki quad kupić na początek, a którego rodzaju tego pojazdu powinno się wystrzegać? Tutaj wybór jest prosty. Absolutnie odradzane są quady sportowe, które wykorzystywane są przez zawodowych driverów, przede wszystkim podczas imprez komercyjnych. Są to maszyny, które zawsze mają w sobie napęd na cztery koła oraz wzmocnioną konstrukcję, która potrafi przetrzymać bardzo wysokie obciążenia. Znamienną cechą quadów sportowych jest duża pojemność silnika – w tego typu pojazdach wykorzystuje się jednostki o pojemności od 600 cm3. Sportowe czterokołowce są bardzo szybkie, radzą sobie w bardzo trudnym terenie, a ich cena wynosi tyle, ile koszt dobrego samochodu. Powyższe względy powinny znacząco odwieść wszelkich młodych czy nowych miłośników quadów od zakupu tej maszyny w takiej wersji.