Rajd samochodowy dla amatorów – gdzie i jak zacząć?

Dziki warkot silnika, pisk opon i trasa, na której liczy się tylko szybkość, precyzja i skupienie. Nie musisz być licencjonowanym kierowcą, by zapewnić sobie takie emocje. Dla tych, którzy marzą o takiej przygodzie w bezpiecznych warunkach i przy skromnym budżecie istnieją amatorskie rady. Czym jest rajd samochodowy dla amatorów?

Zobacz: Co warto kolekcjonować i jak się za to zabrać?

Jak działają rajdy dla amatorów?

Słyszałeś może kiedyś o Konkursowych Jazdach Samochodem? Być może jest to coś dla ciebie, jeżeli na myśl o rywalizacji za kółkiem aż zacierasz ręce. Od czego zacząć? Najlepiej od wejścia na stronę Polskiego Związku Motorowego (pzm.pl), gdzie znajdziesz pełną listę automobilklubów w Polsce. Wybierz się do tego najbliżej Ciebie, a dowiesz się więcej szczegółów o tym, czym są rajdy samochodowe dla amatorów w twojej okolicy. W takim miejscu poznasz ludzi o podobnych zainteresowaniach, często ze sporym doświadczeniem, którzy chętnie ci doradzą, jak zacząć przygodę z wyścigami.

Sam KJS działa podobnie, jak mistrzostwa Polski. Czeka cię więc kontrolny pomiar czasu, ale przede wszystkim sprawdzenie sprawności i bezpieczeństwa twojego pojazdu. Rajd samochodowy dla amatorów ma z reguły stały przebieg. Składa się na niego 6 prób sprawnościowych, których łączna długość nie przekracza 25 km. Każde jedno podejście ma maksymalnie 2 km. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy rajd dla amatorów odbywa się na licencjonowanym torze PZM. Wtedy poszczególne odcinki mają długość do 4,3 km.

Trasa jest w taki sposób ustalana, by na poszczególnych odcinkach kierowcy jechali maksymalnie 45 km/h. Wynika to z tego, że rajd dla amatorów w końcu nie jest kierowany do profesjonalistów, którzy są odpowiednio przeszkoleni, by radzić sobie na wymagających odcinkach, osiągając przy tym dużą prędkość. Organizatorom zależy na zachowaniu bezpieczeństwa i dobrania takiego poziomu trudności, by rajd nadal był dla uczestników wyzwaniem, ale jednocześnie nie stanowił zagrożenia życia. Taki tor jest wyznaczany przez opony, pachołki i inne naturalne przeszkody. Najczęściej urządza się go na placach, parkingach, czasem na drogach publicznych, ale wtedy jest wymagana dodatkowa ochrona pod postacią ratowników drogowych, karetek pogotowia oraz odpowiednie zezwolenia.

Kto może się ścigać w rajdach dla amatorów?

W zasadzie każdy kto jest ciekawy, jak się sprawdzi w roli kierowcy rajdowego jest mile widziany. Wystarczy mieć prawo jazdy kategorii B, wolę walki i kogoś, kto będzie twoim pilotem. Taka osoba nie musi mieć prawa jazdy, ale powinna mieć ukończone 17 lat. Ważne jest, by dobierając się do drużyny przećwiczyć sobie wcześniej komunikację i ustalić komendy. Pilot powinien być stanowczy, uporządkowany i dobrze orientować się w terenie. Z kolei ty jako kierowca dobrze, abyś przed wystartowaniem w konkursie, opanował teorię jazdy wyścigowej oraz spróbował swoich sił na torze rajdowym lub w innych, bezpiecznych warunkach, gdzie będziesz mógł przećwiczyć manewry. Może to być pusty parking, leśna droga lub jakiś opuszczony plac. Dobrze by był z tobą ktoś, kto będzie obserwował twoją jazdę i mierzył czas. Na tym etapie najważniejsza jest twoja technika jazdy, aniżeli samo ściganie się.  

Początek rajdu

Zobacz: Jak się przygotować do sprzedaży samochodu?

Ile kosztują amatorskie rajdy?

Amatorska jazda rajdowa w porównaniu do zawodowych wyścigów jest tańsza. Nie zmienia to oczywiście faktu, że ponosimy pewne koszta. Poza oczywistą opłatą za udział w takim wydarzeniu, musimy mieć na uwadze koszta związane z odpowiednim przygotowaniem. Sama kwota za uczestnictwo w konkursie waha się między 50 a 250 złotych. Do tego należy posiadać aktualne ubezpieczenie OC i NNW. Do tego obowiązkowy kask, a dla tych, którzy już całkiem wsiąkli w ten sport pewnie też odpowiedni kombinezon i rękawiczki.

Kiedy my sami jesteśmy już odpowiednio przygotowani, to musimy zająć się tym, bez czego nasze uczestnictwo nie byłoby możliwe: samochód. Bardzo często na takich imprezach widzimy przede wszystkim stare auta. Wynika to z tego, że wyścig na torze jest bardzo obciążający dla samochodu, dlatego warto w miarę możliwości rozważyć kupno osobnego na takie rozrywki. Najlepiej takie, które będzie niedrogie, wytrzymałe i łatwe do naprawy. Opony dobrze dla ciebie i twojego portfela, by był używane. Ten element zdecydowanie najszybciej po wyścigu jest do wymiany. Inne wymogi, jakie musi spełniać auto, by było dopuszczone do konkursu to:

  • pasy bezpieczeństwa,
  • obydwa zderzaki,
  • zagłówki w fotelach kierowcy i pilota,
  • takie same koła na każdej osi (felgi i opony ze znakiem homologacji min. E),
  • gaśnicę,
  • apteczkę pierwszej pomocy.

Dodatkowo każdy przedmiot w bagażniku powinien być odpowiednio przymocowany.

Poza tym oczywiście musisz mieć przy sobie prawo jazdy i dowód osobisty, a jeżeli startujesz w konkursie nie swoim autem, to również pisemną zgodę jego właściciela. 

Jak się przygotować na rajd dla amatorów?

Nawet amatorski rajd dla samochodów nadal jest stosunkowo niebezpiecznym sportem. Wyścig na szutrowych krętych trasach potrafi być sporym wyzwaniem zarówno dla kierowcy, jak i auta. Z tego powodu warto podejść sumiennie do przygotowania się na taki rajd samochodowy dla amatorów.

Wspomnieliśmy już, że obowiązkowym elementem z pewnością jest kask z homologacją klasy E. Jednakże na samychrajdach zawodnicy, którzy ograniczyli się z wyposażeniem do wskazanego minimum, są w mniejszości. Osoby mocno zaangażowane z reguły inwestują w dodatkowe akcesoria, które mają za zadanie zwiększyć ich komfort i bezpieczeństwo. Mowa tutaj o tańszych odpowiednikach drogich kartingowych butów, kombinezonów czy rękawic. W tym przypadku warto szukać oszczędności korzystając z produktów ze starszymi homologacjami FIA1986 czy ISO6940 lub na wyprzedażach starszych kolekcji. Dodatkiem wartym rozważenia jest system FHR. Jest to specjalny kołnierz ograniczający swobodny ruch naszej głowy i szyi, minimalizujący tym samym ryzyko uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa.

W przypadku rajdów dla amatorów nie ma szczególnych wymogów co do wyposażenia auta. Ważne jest to, by podstawowe elementy, które mają za zadanie dbać o nasze bezpieczeństwo były oryginalne i homologowane. Jeżeli jednak chcesz polepszyć swoje auto możesz rozważyć wymianę pasów na drogowe, szelkowe oraz fotel na kubełkowy. Zwróć uwagę by miały aktualną homologację FIA. 

Całe to wyposażenie na nic ci się zda, jeśli sam nie opanujesz teorii i praktyki jazdy rajdowej. Dlatego zanim weźmiesz udział w wyścigu poćwicz, przetestuj się na takim torze, porozmawiaj z innymi kierowcami, skorzystaj z kursów lub jazd z instruktorem. Gdy wszystkie te elementy odhaczysz, możesz śmiało zapiąć pasy i jechać na amatorski rajd.

Zobacz: Jakie są sporty ekstremalne na świecie i w Polsce?

Jakub Borowiecki

Fan ciężkiego brzmienia. Po godzinkach zakochany w DIY, modzie męskiej i boksie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wróć na górę