Prestashop czy Magento, Magento czy Shopify, SaaS czy open source… te pytania co miesiąc zapychają statystyki wyszukiwań Google. Czy jest jedna właściwa odpowiedź na nie? Czy porównania platform e-Commerce jeden do jednego mają większy sens? Sprawdźmy to.
Prestashop czy Magento – czy to ma sens?
Nie ma. Zdziwiony? Już tłumaczę. Pytanie: Prestashop czy Magento ma zastosowanie jedynie do rozważań teoretycznych. Takie porówniania znajdziesz w obszernych zestawieniach dostępnych na rynku rozwiązań e-Commerce. To bardzo przydatna rzecz dla osób, które są na samym początku swojej drogi i konsumują tony informacji z internetu.
Zobacz też: koszt sklepu na Magento
Dla osób, które dobrze znają swoje potrzeby biznesowe, pytanie Prestashop czy Magento ma niewiele sensu. Spójrz na to bliżej: skoro wiesz:
- ile masz budżetu na wdrożenie sklepu internetowego,
- w jakiej branży działać (B2C, B2B),
- czy chcesz postawić na technologię open source,
- z czym chcesz zintegrować sklep,
- jakie masz ambicje rozwojowe,
- jakich funkcji w sklepie potrzebujesz…
… to mając te odpowiedzi, dopasowanie technologii jest rzeczą wtórną. Tu nie ma perspektywy: A jest lepsze od B. Właściwe spojrzenie to: wybieram A, bo odpowiada na moje potrzeby biznesowe. I możliwości finansowe (bo skala pracy przy danej platformie może się diametralnie różnić).
Ale na potrzeby teoretycznego zestawienia porównajmy sobie syntentyczne właściwości Prestashop i Magento.
Zalety Prestashop
Prestashop to elastyczna platforma e-Commerce, która – oczywiście w pewnych granicach – pozwoli Ci dostosować sklep do swoich wymagań. Pracę na pewno ułatwi dostęp do bogatego repozytorium modułów (ponad 4 tysiące w bazie) i szablonów (2,5 tysiąca). Dzięki nim możesz stopniowo pracować nad rozbudową biznesu.
Wady Prestashop
Minusem tej platformy open source, jest wydajność – to spory argument w dyskusji wokoł tematu Prestashop czy Magento. To wada nader często zgłaszana przez administratorów i wdrożeniowców. Sporym zawodem jest także fakt, że system jest kompatybilny tylko do jednej wersji wstecz.
Zalety Magento
Magento to lider spośród rozwiązań e-Commerce – i nie jest to przypadek. Dzięki otwartemu kodowi jest to niesamowicie elastyczna platforma, która możesz dopasowywać do woli. Podobnie jak w Prestashop, tutaj również znajdziesz niezmiernie bogatą bazę pluginów i modułów. I świetnych darmowych szablonów.
Jednak siła tej platformy i mocny głos w dyskusji Prestashop czy Magento leży gdzie indziej. Chodzi o skalowalność. Magento wybierają firmy, które planują ekspansję – powiększanie bazy produktów, mocną dynamikę pozyskiwania klientów czy wyjście na rynki zagraniczne. I właśnie sprzedaż crossborder jest tu wspierana najmocniej – dzięki funkcji multisite. Na jednym silniku możesz zbudować kilka sklepów wraz z kilkoma wersjami językowymi. Na innych, “niższych” technologiach możesz tu natrafić na ścianę. A to najgorsza wiadomośc dla każdego ambitnego biznesu.
Wady Magento
Najpoważniejszym minusem Magento jest trudność we wdrożeniu i konfiguracji. Bez specjalistów od backendu i frontendu za wiele tu nie ugrasz, bo podstawowa, “łysa” wersja Magento open source jest naprawdę skromna. W konsekwencji sklepy na Magento powstają dosyć długo i są relatywnie drogie, patrząc na potrzebną liczbę godzin.
Prestashop czy Magento – czy jest zwycięzca?
Na papierze wygrywa Magento, ten wniosek jest akurat mało kontrowersyjny. Ale czy to oznacza, że to jedyny właściwy wybór dla kogoś, kto chce zarabiać w e-Commerce? Absolutnie nie! Pamiętaj, żeby ostrożnie podchodzić do rekomendacji agencji wdrażających sklepy internetowe. Te, które specjalizują się w Prestashop, mogą forsować to rozwiązanie wbrew Twoim potrzebom i możliwościom. I tak samo może być z Magento!
Uczciwa firma technologiczna to taka, która nie sprzedaje – a doradza. Nie forsuje rozwiązań tylko dlatego, że ma takie kompetencje – a pomaga znaleźć platformę e-Commerce optymalną dla Twojego biznesu.
Artykuł sponsorowany