Ile zarabia copywriter?

Czym zajmuje się copywriter i ile zarabia? Na ten temat wiele już zostało napisane, ale ponieważ jest to zawód dość niszowy i stosunkowo nowy, a do tego obejmuje wiele różnych dziedzin, informacje o zarobkach mogą być rozmaite w zależności od źródeł. Na to ile zarabia copywriter wpływa mnóstwo czynników i prawdopodobnie jest to jeden z zawodów, w których najtrudniej obliczyć jakąkolwiek średnią czy medianę zarobków. Nie oznacza to jednak, że nie da się zupełnie ustalić ile mniej więcej może zarobić osoba żyjąca z copywritingu.

Copywriter – co robi na co dzień?

Zanim poznamy możliwe zarobki w tej branży warto najpierw dowiedzieć się kto to copywriter. Zawód ten, choć istnieje właściwie tak długo, jak istnieje reklama, to jednak to, czym zajmuje się copywriter współcześnie różni się od tego, co robił kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. A zatem: copywriter – co robi? W epoce przed internetem zadaniem copywritera było wymyślanie reklam i haseł reklamowych, a czasem całych kampanii. Jak widać, już wtedy zawód ten był dość „pojemny” pod względem ilości zadań, jakie na nim ciążyły. Nie inaczej jest współcześnie. Czym zajmuje się copywriter dzisiaj? Odkąd reklama zagościła w internecie, zmieniły się też zadania copywritera. Obecnie nadal do jego obowiązków należy wymyślanie haseł reklamowych i wsparcie ekipy odpowiedzialnej za stworzenie kampanii reklamowej. Bardzo często copywriter znajduje zatrudnienie w agencjach reklamowych, ale wiele zadań może z powodzeniem wykonywać jako wolny strzelec.

Ile zarabia copywriter
Reklama

Kto to copywriter?

W dużym skrócie copywriter odpowiada za stronę tekstową reklam. Jest on autorem tekstów reklam i treści na wielu stronach internetowych, ale też układa teksty do ulotek, katalogów i plakatów, czyli drukowanej formy reklamy. Odpowiadając na pytanie typu copywriter – co robi jeszcze dokładniej, można stwierdzić, że pisze teksty artykułów na blogi, treści na firmowe strony internetowe, a także jest odpowiedzialny za tworzenie opisów produktów i kategorii produktów w sklepach internetowych. Copywriter może zajmować się również seo. Tworzy on wówczas szczególny rodzaj artykułów ze słowami kluczowymi, które pomagają w pozycjonowaniu strony internetowej lub sklepu klienta w wyszukiwarce. Możemy mieć też do czynienia z content writerem. Taka osoba z kolei odpowiada za bardziej merytoryczne teksty, które mają nie tyle odpowiadać na roboty Google’a, ale przekazywać rzetelną wiedzę czytelnikom. Content writer najczęściej znajdzie zatrudnienie na portalach informacyjnych, stronach z poradami, ale też w witrynach o blogowym charakterze. Trudno zatem w kilku słowach powiedzieć, kto to copywriter.

Copywriter – zarobki

Ile zarabia copywriter – to pytanie, które zadaje sobie większość osób chcących spróbować sił w tym zawodzie. To, jakie ma copywriter zarobki zależy od wielu różnych czynników. Jednym z nich jest to, czy mówimy o pracy na etacie, freelansie czy własnej działalności. W każdym z tych przypadków można mówić o zarobkach rozpoczynających się od najniższej krajowej. W przypadku freelancerów pracujących na umowy o dzieło, zarobki mogą sięgać kilkuset lub kilku tysięcy złotych. Jest to taki zawód, który wiele osób wykonuje dodatkowo, a więc średnie zarobki nie do końca odzwierciedlają rzeczywiste możliwości zarobkowania. Czasem jest tak, że to ile można zarobić ustala sam copywriter. Stawki 2022 ustalane przez osoby prowadzące własną działalność w pewien sposób dają też wyobrażenie o tym jakie ma copywriter zarobki.

Copywriter – stawki w 2022 r.

Zrozumiałą kwestią jest korygowanie stawek każdego roku. Koszty utrzymania firmy bezlitośnie rosną, dlatego też i copywriter stawki 2022 musi podnieść, żeby wyjść na swoje. Ile zarabia copywriter na własnej działalności? Najczęściej są to kwoty oscylujące w granicach średniej krajowej. Trzeba jednak przyznać, że wówczas rzadko taka osoba poświęca na pracę etatowe 8 godzin dziennie. To duża zaleta, ponieważ jeśli chcemy zwiększyć dochody, wystarczy przyjąć więcej zleceń za lepsze stawki, choć nie zawsze jest to takie proste. Copywriter na etacie najczęściej zarabia pomiędzy 3,5 do 7 tysięcy złotych brutto, jednak najlepsi w swoim fachu mogą liczyć nawet na zarobki sięgające 11 tysięcy złotych brutto, co jest już naprawdę przyzwoitą pensją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.